tag:blogger.com,1999:blog-4756542232843340901.post2785530061703431736..comments2023-05-16T15:52:07.769+03:00Comments on الشوارع حواديت: شجرة الرجال .. و .. زهرة الروح !!!! الجزء الثاني !!!اميرة بهي الدينhttp://www.blogger.com/profile/04524642830210362182noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-4756542232843340901.post-10548824113131325132012-07-12T15:29:02.387+02:002012-07-12T15:29:02.387+02:00خاطر واحد فضل يلح عليا و انا بانهب الكلمات و اقفز ...خاطر واحد فضل يلح عليا و انا بانهب الكلمات و اقفز بين السطور حتى انتهيت من الرواية ... فرد عضلات .<br />ايوان .. الرواية دى فرد عضلات .<br />اطلاق العنان لكل شىء . خيال اجن و اروع ما يكون و احساس اعمق ما يكون . دمج الخيال بالحلم بالواقع و حياة جديدة تولد مع كل موت و تستمر بلا نهاية .... بجد اكتر من رائعة .<br />قد تكونى فى هذه الرواية (الملحمية) تحررتى من أى اسقاطات سياسية او تاريخية فانطلق طوفان المشاعر بلا حدود . <br />ممكن نقول دور العقل فقط فى هذه الرواية هو عمل هذه الصياغة و الاسلوب المبهر ليا دائما أما ما عدا ذلك أنا شايف ان عصب مكشوف اسمه أميرة بهى الدين مسك قلم و كتب الرواية دى و نفس الحالة دى وصلتلى .<br />قريت انا كمان و انا راكن عقلى و كنت بافكر باعصابى و مشاعرى فاكتأبت و فرحت و بكيت و سرحت و افتكرت حاجات و رجعت للواقع و و و .... و أخيرا استمتعت .<br />.<br />اولا شكل الرواية و البداية بالنهاية (او ما قبل النهاية بقليل) و العودة فلاش باك ... دائما ما يفتقد هذا النوع من الروايات و الدراما كتير من التشويق و هذه قاعدة عامة لتيمة الفلاش باك عموما . الا هنا . الاستثناء الوحيد (اللى عدى عليا شخصيا) هنا فى هذه الرواية . تيمة الفلاش باك كانت مصدر للتشويق ... غريب جدا ... شكلى صح هو فرد عضلات حقيقى . يمكن لأن الفكرة كانت غير متوقعة و الخيال كان فى قمته فكسر كل القواعد ؟؟!! يمكن .<br />نيجى لطريقة سرد الرواية باكثر من راوى و اكثر من وجهة نظر و لنفس الحدث فى بعض الاحيان و اعتقد ده مرهق جدا جدا على الكاتب . و لازم يكون متمكن تماما من شخصياته و ترتيب احداثه . و انا باحب الاسلوب ده جدا و ده حصل بشكل و ان كان اقل فى رواية السطر الناقص ... رائع بجد و احترافية حقيقية لا يمكن تكون مجرد هواية .<br />المشاهد المأساوية لتتابع موت البنات على لسان (زهرة 1) حاسس انى عشتها صوت و صورة . <br />وصفك لانفعالات الام مع وفاة جميلة : لطمت و شقت ملابسها ... مع وفاة بهية لم تصرخ كما صرخت فى وفاة جميلة و فالحزن اصبح اكبر من التعبير عنه بالصراخ ... مع وفاة نور تأتى قمة الابداع تشبيهك ليه بعواء الكلبة الصفراء التى فقدت صغارها و استطرادك فى قصة هذه الكلبة . مش ممكن بجد . مش عارف كنت ابكى عليها و لا على الام اللى فقدت بناتها ... بجد مش عارف ايه اللى عملتيه ده ؟؟!!<br />تكشف الفكرة فى رواية (زهرة2) و قد انتقلت ذكريات امها اليها من مشهد الحديقة(و ان كان خطأ عندما قلتى على لسانها لجدها ان امها مع اخوتها فى الحديقة . فزهرة لم تدخل الحديقة على الاطلاق حتى نهاية الرواية . معلش اصلى رخم ههههههه). الى كوب الماء المزهر الى شجرة المانجو ... الخ . حقيقى مش ممكن .. و مشهد وفاة الجدة و عودتها فى صورة اليمامة البيضاء و ملازمتها للزوج حتى مات و لحقت به اخيرا مع جميلة و بهية و نور فى اخر الرواية هزنى جدا . <br />نيجى لمأساة زهرة3 .. ماساة حقيقية كأبتنى قوى .<br />انا عارف طبعا ان اغبى حاجة لما قارئ يسأل كاتب هو ليه عمل كدة فى شخصية من شخصياته . معلش انا هاعمل اغبى حاجة دى .. طب ليه حتى ما خلتيش الجد يشوفها قبل ما يموت ؟؟<br />ايوة انتى خففتيها كتير بالنهاية انها فى حضن يوسف تحت بطانية الجد الاكبر الا انها لم تزيل المرارة .<br />خلى بالك مش معنى كدة انى بانتقد ده بالعكس .. لو قلتيلى طب هاغير النهاية و اعمل اللى انت كان نفسك فيه انا اول واحد هايقوللك لأ ... انا سعيد بيها كدة حتى باحساس المرارة ده ... مش عارف فاهمانى او عارف اعبر و لا لأ ؟ انا منفعل بالحالة على بعضها كدة .<br />كالعادة . بجد انا سعيد جدا بدخولى العالم بتاعك و فخور جدا انى باقرالك و مع نهاية كل رواية باحس بغيظ شديد ان الواحد عايش فى بلد لا يقدر ابناءه .. ما ينفعش ابدا يكون الابداع ده مش فى كل بيت فى مصر .<br />شكرا مرة تانية و عاشرة و الف .Haitham Aatefnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4756542232843340901.post-23127645656258165232010-06-25T22:29:44.995+03:002010-06-25T22:29:44.995+03:00Ehab Samra
قطعا ليست مجرد تدوينه .. و مؤكد هى أعمق...Ehab Samra<br />قطعا ليست مجرد تدوينه .. و مؤكد هى أعمق من أن تكون قصه .. أراها ملحمه اسطوريه .. أرى فيها نسخا لأرواح الرواه القدماء من المصريين و اليونانيين ..<br />ملحمه أسطوريه بالفعل .. تحكى على تخوم المقدس .. لا هو وحى ألهى بالطبع لكنها حتما أرقى من سرد بشرى .. كعادتك سيدتى لا ترين بالبصر وحده .. لكن ترين بالبصيره .. فتتجاوزين المنطوق باللسان ألى المسرود بالأرواح... See More .. الملحوظ هنا هو تنامى قدرتك على قراءة الأرواح بشكل مبهر .. و بتعبير بشرى .. تعايشين حالة نضوج أدبى شديد<br />حبكة الأسطوره فيها العبثيه لا غرو .. لكنها تلك العبثيه الملازمه لأرباب الأغريق و الفراعين .. جبروت طاقة الأرواح المتطلعه ألى السماء ليس بينها و بين القدر حجاب تواجه ضيق المبصرين بلا بصيره من الأرواح المغموره فى عالم الأرض الوضيعه .. كل البصائر شاهدت شجرة المانجو .. أرباب البصيرة فقط عرفوا أنها شجرة الأحزان لا ترتوى ألا بدموع القلوب الممزقه ..و فرحوا حين انتزعوها من جذورها بعد أن جاء الأذن بنهاية عمرها<br />كل البصائر شاهدت أرواح زهره فى الطفله المتجدده التى تحيا عند أسوار الجنه .. فخافوا من القريبة من السماء .. بينما ذوى البصيرة فقط هم من فهموا مكانتها .. و عاملوها كما يجب أن تعامل<br />أصحاب البصائر شاهدو اليمامه البيضاء و تعجبوا منها .. و اصحاب البصيرة فقط هم من تعرفوا على حقيقتها .. بل و تواصل يوسف الجد معها<br />تقرأين الأرواح هذا ما كنت عليه سيدتى .. و الآن .. أراك تكتبينهم و لا تكتفى بمجرد القراءه<br />نص اسطورى يستحق ألا ينقسم الى فصول .. بل يقسم ألى أسفار و مزامير<br />قراءة أسطورتك لم ترهق بصرى .. لكن بصيرتى لهثت مع سطورك .. و كأن روحى تبحث فى أسطورتك عن نور علها تعود لى منه بقبس أتمناه<br />اشكرك أذا كان الشكر يكفى<br />Wednesday at 7:23amاميرة بهي الدينhttps://www.blogger.com/profile/04524642830210362182noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4756542232843340901.post-53817018753277790172010-06-25T22:28:50.634+03:002010-06-25T22:28:50.634+03:00Mahmoud Eid
االفكرة الأساسية
فكرة العمل تعالج أشك...Mahmoud Eid<br /><br />االفكرة الأساسية<br />فكرة العمل تعالج أشكالية الحياة والموت ؛ وهى اشكالية فلسفية احتار فى تحليلها الفلاسفة والكتاب،وتم عرضها وتحليلها بشكل متمكن بعرض العلاقة الجدلية بين المتناقضات بشكل يظهر الصور التمثلية بشكل واضح وقوى ( الحيوات المتعاقبة لزهرة وتناقضها مع موتها المتعاقب أيضا )<br />التوصيف النقدى و الاطار العام للعمل<br />العمل انعكاس واضح للمفاهيم الثقافية... See More للمجتمع المصرى ، حتى اختيار الصور التمثلية لها علاقة وثيقة بالثقافة الشعبية ، بناء الصورة و التتابع بينها تم ببشكل متقن ورائع ، تنقل المتلقى بشكل سلس وتغوص به لأعماق لا يمكن تجاهلها .<br />الصياغة والتعبير نجح نجاحا كبيرا فى نقل المتلقى لجو العمل المفعم بالتأثيرات الدرامية التى تصل لعقد متتابعة تؤدى واحدة للاخرى، كما أن هنا جمال ومقابلة و حوار بين حياة زهرة وموت أخواتها ، وجمال الرمز للحياة الاخرة بالحديقة الخلقية وسورها الفاصل بين الحياة البدية والحالية .<br />وهناك تكامل وجمال للصور التمثليةفى العمل وعدم تكرار رغم طول العرض ، كما أن هناك انعكاس للحياة الشخصية للكاتب ويمكن أن نعتبرها ضمن سياق التجربة الذاتية التى لا يمكن فصلها .<br />والمحصلة :<br />العمل نجح فى التأثير بشكل كبير على المتلقى، ونجح فى ان ينقلنى لأجواءه وحالته ، وفى ايصال فكره ومفاهيمه فى جو ميلودرامى مؤثر - مقدرة كبيرة وعمل متميز تحياتى لشخصك الجميل .<br />اضيف هنا اتى لا أنقد العمل نقدا أدبيا متخصصا ؛لأنى لست بمتخصص فى هذا الاتجاه ، ولكنى اسجل تعليق كشخص متذوق للابداع .<br />June 18 at 1:08amاميرة بهي الدينhttps://www.blogger.com/profile/04524642830210362182noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4756542232843340901.post-70198712485731425562010-06-25T22:28:10.016+03:002010-06-25T22:28:10.016+03:00الباشمهندس عادل
رغم أن الأقلام بكل ما يمكن ن أن تح...الباشمهندس عادل<br />رغم أن الأقلام بكل ما يمكن ن أن تحمله من بلاغة الصياغة و البيان تعجز عن التعبير الدقيق فى بعض الاحيان لكن انتى بجد ابدعتى فى النوت دى ... بصراحه عرفتى تربطى بين الموت فى الحياه و الحياه فى الموت مرورا بفكرة الارواح بطريقه مبتكره و جذابه اهنئك عليها<br />June 17 at 9:10amاميرة بهي الدينhttps://www.blogger.com/profile/04524642830210362182noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4756542232843340901.post-78390590028302201042010-06-25T22:27:04.671+03:002010-06-25T22:27:04.671+03:00Nesrin Youssef
ابدعتى بجد
اخدتينى عمالى اقرا فيها ...Nesrin Youssef<br />ابدعتى بجد<br />اخدتينى عمالى اقرا فيها محستش بحاجة<br />اخدتينى فى حكاية زهرة و يوسف و الجد<br />القوة و الحنيه<br />الارواح اللى بتتلاقاه مهما قالوا انها رحلت... See More<br /><br />القصة ديه فظيعة بجد حاجة كده زى قصة السيدة العجوز معرفش فكرينها و لا لا<br />بس هى من القصص اللى وقفتنى اووووى<br />June 16 at 4:37pm ·اميرة بهي الدينhttps://www.blogger.com/profile/04524642830210362182noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4756542232843340901.post-50734014146366799492010-06-25T22:26:25.058+03:002010-06-25T22:26:25.058+03:00Mahmoud Eid
يخرب غقلك يا أميرة
أنحنى لك تقديرا واع...Mahmoud Eid<br />يخرب غقلك يا أميرة<br />أنحنى لك تقديرا واعجابا ..لم اعيش فى حياتى اندماج واحساس كالتى عشته معك فى هذا الابداع ..انا اكتب كرد فعل سريع وتلقائى بعد القراءة ..عزيزتى الغالية دمت ودام ايداعك .<br />June 16 at 2:50pmاميرة بهي الدينhttps://www.blogger.com/profile/04524642830210362182noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-4756542232843340901.post-17038503236606212462010-06-25T22:25:52.958+03:002010-06-25T22:25:52.958+03:00Maha Abase
مش عارفه اقولك ايه
حدوته مالهاش حل
يمكن...Maha Abase<br />مش عارفه اقولك ايه<br />حدوته مالهاش حل<br />يمكن اكون انا كمان مجنونه بس انا مؤمنه جدا بالارواح مش عارفه ليه بحس ان فى حد واخد من روحى افضل منتميه ليه مش اى حد كدا بس ناس معينه بجد بحس روحى فى روحها موصوله ببعض<br />انا عشت فيها لحظه بلحظه زهرة والبوابه الحديد<br />ماكنش ينفع زهرة تعدى لانها موجودة مارحلتش اختلف الجسد ولكنها الروح... See More<br />امتزجت بالملامح فتشكلت منها نظرات العيون<br />انها زهرة الابنه الحفيدة والجدة<br />تلك الروح التى امتدت فى عروق الفتيات الثلاث<br />June 16 at 2:35pmاميرة بهي الدينhttps://www.blogger.com/profile/04524642830210362182noreply@blogger.com